Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214
Interpelacja w sprawie kształcenia kompetencji wychowawczych nauczycieli.

Interpelacja w sprawie kształcenia kompetencji wychowawczych nauczycieli.

       W dniu 1 czerwca 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan złożyła interpelację do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Pana Jarosława Gowina w sprawie kształcenia kompetencji wychowawczych nauczycieli.

Szanowny Panie Ministrze!

        Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela zakłada, że absolwent posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się. Jest to wiedza niezbędna do realizacji przez nauczyciela wychowawczej funkcji szkoły, która odnosi się również do prowadzenia działalności profilaktycznej w dziedzinie zapobiegania uzależnieniom.

       Nauczyciele i wychowawcy pełnią kluczową rolę w tej dziedzinie. Polega ona na kompensowaniu deficytów wychowawczych, wspieraniu posiadanych zasobów, kształtowaniu pożądanych umiejętności interpersonalnych i intrapsychicznych oraz uczeniu konstruktywnego rozwiązywania osobistych problemów.

       Szkoły posiadają odpowiednie narzędzia do planowania i monitorowania działalności wychowawczej i profilaktycznej w postaci programów wychowawczych i profilaktycznych. Rzeczywiste oddziaływania oparte na budowaniu empatycznej relacji pomiędzy nauczycielami, a uczniami stanowią jednak rzadkość w instytucjonalnie postrzeganej szkole. Perspektywa praktyków psychologii, psychoterapii i profilaktyki uzależnień, przedstawiona w trakcie Posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwiązywania Problemów Uzależnień w dniu 19.05.2016r. pozwala dostrzec trudność w tworzeniu przez nauczycieli atmosfery otwartości, bliskości i zaangażowania, warunkującej realizację profesjonalnych oddziaływań profilaktycznych. Proces kształcenia nie wyposaża należycie przyszłych nauczycieli, skoncentrowanych na edukacji przedmiotowej, w wystarczające kompetencje wychowawcze.

      Profilaktyka, w której podmiotem jest młody człowiek stanowi system kompleksowego oddziaływania środowiskowego, a nie wyizolowanych działań nakierowanych na przestrzeganie przed używaniem określonych substancji psychoaktywnych. W związku z powyższym, wymaga stałego zaangażowania nauczycieli, nie posiadających aktualnie wystarczających umiejętności z tego zakresu.

       W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

  1. Czy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje wprowadzenie zmian w kształceniu nauczycieli z uwzględnieniem potrzeby rozszerzenia kształcenia umiejętności psychologicznych? Jeżeli tak, to w jakim zakresie oraz w jakim terminie miałyby nastąpić pożądane zmiany?
  2. Czy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje wprowadzenie działań mających na celu przygotowanie nauczycieli do realizacji działań z zakresu profilaktyki uzależnień? Jeżeli tak, to w jakim terminie?

 

Z poważaniem

Poseł Małgorzata Zwiercan