W dniu 28 grudnia 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka w sprawie budowy drogi ekspresowej S6.
Szanowny Panie Ministrze!
Do mojego biura poselskiego wpłynęło wiele apeli pomorskich samorządów dotyczących realizacji drogi ekspresowej S6. Samorządowcy są zaniepokojeni słowami wiceministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Jerzego Szmita, który umniejszył znaczenie budowy trasy pomiędzy Słupskiem i Trójmiastem.
Podzielam obawy samorządowców, ale także i przekonanie, że droga ekspresowa S6 jest niezwykle istotna dla rozwoju całego Pomorza. To dzięki niej będzie możliwe ekspresowe połączenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego z Trójmiastem.
Samorządowcy podkreślają również, że w związku z ograniczeniami w transporcie kolejowym na przestrzeni ostatnich lat wzmógł się ruch drogowy. W związku z powyższym droga ta jest niezbędna mieszkańcom Pomorza do komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Czy ministerstwo planuje wycofać się z priorytetowego potraktowania budowy drogi ekspresowej S6? Jeżeli nie, to kiedy budowa drogi ekspresowej S6 jest planowana?
- Czy Resort ma zagwarantowane finansowanie drogi S6?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 30 stycznia 2017 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na interpelację w sprawie budowy drogi ekspresowej S6.
W ocenie resortu infrastruktury i budownictwa, przedmiotowa inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju północnej części kraju. Odzwierciedleniem tego znaczenia jest ujęcie jej budowy i Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Przebieg tras został określony przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Szczecinie i Gdańsku w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Niestety decyzja RDOŚ dla OMT nie jest decyzją ostateczną. W jej przypadku sprawa trafiła do organu drugiej instancji, a stamtąd do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił decyzję podjętą przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (organ drugiej instancji). W dniu 22 grudnia 2016 r. GDOŚ złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Jednocześnie informuję, że dla wszystkich odcinków drogi ekspresowej S6 pomiędzy Goleniowem, a Koszalinem o łącznej długości ok. 140 km zostały złożone wnioski o wydanie decyzji Zezwalających na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). 13 grudnia 2016 r. Wojewoda Zachodniopomorski wydał kolejną decyzję ZRID dla odcinka drogi ekspresowej S6 Kiełpino – Kołobrzeg o długości 24,1 km. Jest to już 3 z kolei decyzja ZRID dla 6 odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina. Trasa S6 od Goleniowa do Koszalina powinna zostać udostępniona dla kierowców w 2019 roku.
W odniesieniu do drogi ekspresowej S6 na odcinku od Słupska do Trójmiasta należy wskazać, że w podejmowaniu decyzji o kierowaniu zadań inwestycyjnych do kolejnych etapów realizacyjnych, resort musi uwzględniać obecne uwarunkowania finansowe. Wynika to z wartości limitu Programu, który wynosi 107 mld złotych, co jest niewystarczające przy wartości wszystkich zadań w nim ujętych, która sięga blisko 200 mld złotych.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że kierowanie inwestycji do II etapu przetargu wskazane jest gdy projekt posiada co najmniej decyzję środowiskową, która niestety w przypadku OMT została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny.
Z wyrazami szacunku
Jerzy Szmit
Podsekretarz Stanu