W dniu 24 lutego 2017 roku Poseł Małgorzaty Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Obrony Narodowej Pana Antoniego Macierewicza w sprawie śmigłowców ratownictwa morskiego SAR.
Szanowny Panie Ministrze!
Na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie morskim Zadania Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) życia na morzu z powietrza wykonują śmigłowce Marynarki Wojennej. Obecnie przeszło 500 km pasa polskiego wybrzeża strzeże wyłącznie jednostka w Darłowie. Z mojej wiedzy uzyskanej od Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych wynika, że stacjonują tam 4 śmigłowce ratownicze: dwa Mi-14 PŁ/R oraz dwa W-3 Anakonda.
Niewątpliwie niepokój mój, i chyba każdego rozsądnego człowieka, budzi nie tylko wiek tych śmigłowców, ale przede wszystkim brak załogi, która jest w stanie je obsłużyć. Dotychczasowych dwóch dowódców załóg odeszło do cywila, jednak polscy obywatele z tego powodu nie mogą pozostawać bez odpowiedniego zabezpieczenia.
Z trwogą przyjęłam informację, że Gdynia nie ma już żadnych śmigłowców ratowniczych, bo są one od lat, podobno nieskutecznie remontowane, w zakładzie w Świdniku.
Brakuje również sprzętu, na którym można by szkolić nowe załogi śmigłowców ratowniczych.
Polska morzem stoi. Dlatego ratowanie cywili w polskiej strefie Bałtyku powinno być naszym priorytetem.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na poniższe pytania:
- Ile w tej chwili pozostało załóg w Darłowie do dwóch ratowniczych Mi-14PŁ/R i jaki mają poziom uprawnień do latania?
- Ile załóg wyszkolono w zeszłym roku na anakondach i do jakiego poziomu uprawień?
- Jak MON zamierza wyegzekwować od zakładów w Świdniku dotrzymanie umów remontowych na Anakondach? Czy w związku z prawie rocznym opóźnieniem na zakład w Świdniku zostaną z tego tytułu nałożone kary finansowe i w jakiej wysokości?
- Czy planowane jest ustawowe przeniesienie zadań morskich śmigłowców SAR z Marynarki Wojennej do instytucji cywilnej?
Z poważaniem
Małgorzata Zwiercan
10 kwietnia 2017 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoja interpelację w sprawie śmigłowców ratownictwa morskiego SAR.
Obecnie w Darłowie pozostaje jedna załoga w pełni wyszkolona do utrzymywania dyżuru zgodnie z Planem Pełnienia Dyżurów Ratowniczych w Służbie Poszukiwania
i Ratownictwa Lotniczego (ASAR) na śmigłowcu Mi-14 PŁ/R. Wyszkolenie kolejnych dwóch załóg na tego typu śmigłowiec jest kwestią dokończenia procesu szkolenia w 2017 r.
Ponadto w 2016 r. wyszkolono jedną załogę na śmigłowcu W-3RM. Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada siedem załóg do pełnienia dyżuru
w ww. Służbie na tego typu śmigłowcach.
Ponadto, w ramach realizacji umowy nr IU/314/IX-31/UZ/NEG/USŁ/Z/2012 z dnia 08.04.2014 r. na modyfikację śmigłowców Marynarki Wojennej typu W-3 do jednolitej wersji W-3WA RM, w latach 2015-2016 został wyszkolony (na zmodyfikowanych śmigłowcach) personel latający (dwie załogi) oraz personel naziemny (16 członków personelu służby inżynieryjno-lotniczej do eksploatacji płatowca i silnika, urządzeń radioelektronicznych, osprzętu i uzbrojenia).
W zakresie ww. umowy na modyfikację 5 szt. śmigłowców W-3 do jednolitej wersji W-3WA RM które należą do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej podkreślić należy, że zawarta została w dniu 08.04.2014 r. z terminem wykonania do dnia 30.04.2016 r. Niestety, podczas jej zawierania nie uwzględniono dotychczasowych negatywnych doświadczeń z realizacji umów z tym samym Wykonawcą, np.: wynikających z zawartej w dniu 22.12.2011 r. umowy na przebudowę 4 śmigłowców wielozadaniowych W-3W SOKÓŁ na śmigłowce wsparcia bojowego W-3PL GŁUSZEC, gdzie opóźnienie wykonania zamówienia wyniosło łącznie 2 282 dni. Jak już można było przewidzieć w 2014 roku, PZL-Świdnik i w przypadku śmigłowców W-3WA RM nie dochował założonych terminów przekazania do SZ RP poszczególnych statków powietrznych. Niestety, przyjęte w momencie zawierania umowy narzędzia przeciwdziałające takiej sytuacji są wątpliwej skuteczności – w przypadku istotnego uchybienia terminu modyfikacji śmigłowców Zamawiającemu przysługuje prawo jednostronnego odstąpienia od umowy i naliczenia kary umownej. Z tytułu nieterminowej realizacji ww. umowy jest naliczany opust cenowy w wysokości 0,1% wartości niezrealizowanego etapu, liczony za każdy rozpoczęty dzień zwłoki. Opust cenowy może wynosić maksymalnie 10% wartości brutto nieterminowo wykonanego etapu umowy. Do dnia 13.03.2017 r. Wykonawca zrealizował 21 spośród 26 etapów umowy. W konsekwencji, opust cenowy na ten dzień, z tytułu nieterminowej realizacji umowy, wynosi 3.905.200,80 zł.
Ponadto, pragnę poinformować, że dzięki determinacji kierownictwa resortu obrony narodowej jak i dużemu nakładowi pracy wszystkich osób zaangażowanych
w proces modernizacji przedmiotowych statków powietrznych, udało się doprowadzić
w roku bieżącym do odbioru dwóch śmigłowców W-3WA RM z PZL-Świdnik. W związku z powyższym, mając na uwadze zaawansowanie prac na pozostałych 3 śmigłowcach, szczególnie w kontekście potrzeb ratownictwa morskiego, ewentualne odstąpienie od realizacji tego zadania nie leżałoby w interesie Sił Zbrojnych RP.
Bartosz KOWNACKI
[1] umowa nr IU/401/IX-32/UZ/NEG/DOS/SS/2011 z dnia 22.12.2011 r.