W dniu 1 marca Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Zdrowia Pana Łukasza Szumowskiego w sprawie pacjentów cierpiących na niedosłuch i głuchotę.
Szanowny Panie Ministrze,
po raz kolejny zdecydowałam się wystosować interpelację w sprawie pacjentów niedosłyszących, licząc na poprawę ich sytuacji.
Pacjenci czekają wiele lat na wymianę procesora dźwięku w implancie ślimakowym, a także (choć w mniejszym stopniu) na operację wszczepienia implantu słuchowego.
Implant słuchowy to niekiedy jedyna szansa osób niedosłyszących na powrót do normalnego życia, a dla głuchych dzieci – możliwość rozwoju wśród rówieśników. Niestety, zewnętrzna część implantu – procesor dźwięku z czasem ulega naturalnemu zużyciu i trzeba wymienić go na nowy.
Ilość kontraktów podpisywanych przez NFZ na realizację wspomnianych świadczeń związanych z implantacją słuchu nie zabezpiecza potrzeb.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jakie plany ma ministerstwo w kwestiach dotyczących finansowania procedur implantacji?
2. Jakie plany ma ministerstwo w sprawie poprawy życia pacjentów cierpiących na niedosłuch i głuchotę?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
19 czerwca 2018 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie pacjentów cierpiących na niedosłuch i głuchotę.
Jednym z podstawowych czynników wpływających na długość kolejek osób oczekujących, w tym na wymianę procesora dźwięku w implancie ślimakowym, poza zwiększaniem się liczby pacjentów wymagających zabiegu, jest ograniczona wysokość środków finansowych będących w dyspozycji publicznego płatnika. Środki finansowe przeznaczone na realizację świadczeń opieki zdrowotnej określa się w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia, uwzględniając potrzeby zdrowotne mieszkańców oraz dane epidemiologiczne i historyczne. Nakłady na realizację świadczeń opieki zdrowotnej są ściśle określone, wobec czego Fundusz w każdej umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określa maksymalną kwotę zobowiązania wobec świadczeniodawcy, a suma wszystkich kwot zobowiązań wobec realizatorów świadczeń nie może przekroczyć wysokości środków finansowych przeznaczonych na ten cel w planie finansowym Funduszu.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2434), przewiduje systematyczny wzrost nakładów publicznych na ochronę zdrowia, tak aby docelowo osiągnęły poziom 6 % PKB. Dodatkowe środki finansowe stworzą warunki do zwiększenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zmniejszenia kolejek oczekujących, w tym w omawianym zakresie świadczeń.
Jednocześnie, zgodnie z porozumieniem zawartym przez Ministra Zdrowia z Porozumieniem Rezydentów Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy, planuje się, że osiągnięcie ww. 6% PKB nastąpi już w 2024 roku. W tej kwestii będzie przygotowywana nowelizacja przepisów ustawowych.
Warto jednocześnie wskazać, że zgodnie z przepisami ustawowymi zadania w zakresie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, w tym omawianego rodzaju świadczeń, realizuje Narodowy Fundusz Zdrowia. W związku z tym, szczegółowe aspekty dotyczące finansowania poszczególnych świadczeń opieki zdrowotnej powinny być omawiane z przedstawicielami NFZ.
Z poważaniem,
Zbigniew Król
Podsekretarz Stanu