W dniu 7 listopada Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium
Szanowny Panie Ministrze,
Pociągi kategorii Express InterCity Premium kursują od 14 grudnia 2014. Są one prowadzone taborem ED250 Pendolino i obsługują relacje łączące Warszawę z Bielskiem-Białą, Gliwicami, Gdynią, Jelenia Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.
Są to pociągi osiągające największą prędkość, mają klimatyzację, strefę barową oraz strefę ciszy.
Pendolino – na wielu trasach m.in. Gdańsk-Warszawa Centralna – stanowi realną alternatywę dla połączeń samolotowych.
Z moich obserwacji wynika, że pociągi te mają duże obłożenie, a czasem nawet trudno jest kupić z godziny na godzinę bilet.
Dlatego ze zdziwieniem zauważyłam, że ostatnie, wieczorne pociągi odjeżdżają około godziny 20.00, a na niektórych trasach jeszcze wcześniej.
W związku z powyższym, proszę o odpowiedzi na następujące pytania:
- Z czego wynikają tak wczesne ostatnie odjazdy pociągów Express InterCity Premium, np. ostatni pociąg z Warszawy do Gdańsk odjeżdża o godzinie 19. 20?
- Czy przeprowadzono badania rynku dotyczące zapotrzebowania na połączenia pociągów Express InterCity Premium realizowane w późniejszych godzinach i co z tych badań wynikało?
- Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie połączeń kolejowych realizowanych przez Pendolino w późniejszych godzinach? Jeżeli tak to kiedy? Jeżeli nie to dlaczego?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 10 grudnia 2018 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoja interpelacje w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium.
Spółka „PKP Intercity” S.A. poinformowała, że rozkład jazdy poszczególnych pociągów kategorii Express Intercity Premium (EIP) zestawionych ze składów ED250 konstruowany jest w oparciu o szczegółowe analizy spodziewanej frekwencji. W celu przeprowadzenia analizy frekwencji, Przewoźnik bierze pod uwagę potencjał regionu i stacji, na których planowane są postoje, a także planowaną dostępność taboru obsługującego segment przewozów kategorii EIP. Przeprowadzone przez „PKP Intercity” S.A. analizy frekwencji wykazały, że uruchomienie pociągów kategorii EIP po godzinie 20:00, z uwagi na biznesowy charakter przewozów, nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dlatego, „PKP Intercity” S.A. nie planuje uruchomić pociągów „Pendolino” z Warszawy w kierunku Trójmiasta, Krakowa czy aglomeracji śląskiej
w godzinach wieczornych.
Ponadto informuję, że pociągi kategorii EIP nie są objęte umową o świadczenie usług publicznych zawieraną pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu i „PKP Intercity” S.A. na podstawie Ustawy z dnia
16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2136). Dlatego też, pociągi „Pendolino” uruchamiane są przez „PKP Intercity” S.A. na zasadach komercyjnych, tj. na własne ryzyko ekonomiczne i Minister Infrastruktury nie ma możliwości kształtowania oferty przewozowej tych pociągów.
Łączę wyrazy szacunku
Andrzej Bittel
Podsekretarz Stanu