W dniu 26 lutego 2019 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka w sprawie dopuszczania pojazdów biorących udział w rajdach samochodowych do ruchu drogowego.
Szanowny Panie Ministrze,
W Polsce każdy pojazd samochodowy, który ma zostać włączony do ruchu drogowego, musi być zarejestrowany, przejść badanie techniczne oraz mieć ważną polisę OC.
Standardowe wyposażenie samochodu, a także fakt, że jest on sprawny sprawiają, że właściciel takiego pojazdu bez problemu może nim poruszać się po polskich drogach.
W odmiennej sytuacji są kierowcy biorący udział w legalnych wyścigach samochodowych, organizowanych m.in. przez Polski Związek Motorowy, od których zgodnie z prawem wymaga się nie tylko aktualnego przeglądu samochodowego. Muszą oni także – zgodnie z wymogami organizatorów wyścigów – zamontować klatkę bezpieczeństwa.
Zgodnie z przepisami pojazdy wyposażone w klatkę bezpieczeństwa, nawet z homologacją zamontowaną przez przeszkolonego fachowca, nie mogą uzyskać pozytywnego wyniku badania technicznego. W praktyce miłośnicy samochodowych rajdów, chcąc wziąć udział w zawodach, muszą przewozić samochody specjalnymi lawetami, co generuje znaczne koszty.
W związku z powyższym proszę o informację:
- Czy ministerstwo planuje uregulowanie kwestii związanych z dopuszczeniem do ruchu drogowego samochodów osobowych z klatką bezpieczeństwa wykorzystywanych w legalnych wyścigach?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
26 marca 2019 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na interpelację w sprawie dopuszczenia pojazdów biorących udział w rajdach samochodowych do ruchu drogowego,
przedstawiam następujące stanowisko.
Zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.) oraz Regulaminem nr 21 EKG ONZ dotyczącym jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w odniesieniu do wyposażenia wnętrza, wyposażenie pojazdu samochodowego w klatkę bezpieczeństwa nie ma wpływu na dopuszczenie do ruchu drogowego, o ile:
pojazd nie zagraża bezpieczeństwa osób nim jadących lub innych uczestników ruchu drogowego, nie narusza porządku na drodze i nie naraża kogokolwiek na szkodę,
zapewnia dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu,
nie posiada wystających, spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu,
nie ogranicza w jakikolwiek sposób możliwości wejścia, wyjścia w tym też wyjścia bezpieczeństwa,
wewnętrzna część dachu, w części położonej nad pasażerami lub przed nimi, nie powinna mieć niebezpiecznych nierówności ani ostrych krawędzi skierowanych do tyłu lub w dół.
W przypadku pojazdów biorących udział w rajdach, zakres zmian konstrukcyjnych bywa zróżnicowany, często naruszający właściwe przepisy w sprawie warunków technicznych i wyposażenia. Tak zwana „klatka bezpieczeństwa” jest jedną z prostszych zmian konstrukcyjnych jaka występuje w pojazdach biorących udział w rajdach. Uprawnieni diagności w trakcie przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdu, jak i organa kontroli ruchu drogowego weryfikują spełnienie warunków technicznych i w przypadku stwierdzenia niezgodności podejmują stosowane działania.
Mając na uwadze powyższe, Ministerstwo Infrastruktury nie planuje prac legislacyjnych mających na celu zmianę obowiązujących przepisów w kwestii związanych z dopuszczeniem do ruchu drogowego samochodów osobowych z klatką bezpieczeństwa.
Łączę wyrazy szacunku,
Andrzej Bittel
Podsekretarz Stanu