W dniu 25 marca 2019 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka w sprawie przejazdów kolejowo-drogowych w Gdyni
Szanowny Panie Ministrze,
przejazdy i przejścia umożliwiają bezpieczne przekraczanie linii kolejowych, choć obecnie na ważnych drogach i liniach kolejowych o dużym natężeniu ruchu dąży się do budowy wiaduktów.
Obecnie prowadzona jest w Polsce kampania „Bezpieczny przejazd”, która propaguje wśród kierowców i pieszych oraz rowerzystów i innych uczestników ruchu wzorce prawidłowego zachowania się na przejazdach kolejowych lub przejściach.
W północnych dzielnicach Gdyni szczególnie w godzinach szczytu jest bardzo wysokie natężenie ruchu. Mieszkańcy tych dzielnic z niecierpliwością oczekują uruchomienia połączenia kolejowego dzielnic północnych ze Śródmieściem Gdyni. Jedną z alternatyw jest udrożnienie ruchu odbywającego się na przejazdach kolejowo-drogowych w Gdyni Chyloni, mających lokalizację na ulicach: Północnej i Puckiej. Problemem na tych przejazdach jest długi okres oczekiwania na otwarcie szlabanów dla ruchu samochodowego i pieszego.
W związku z powyższym proszę o następujące pytania:
- Czy ministerstwo planuje zmiany w funkcjonowaniu przejazdów kolejowo-drogowych w Gdyni Chyloni, mających lokalizację na ulicach: Północnej i Puckiej?
- Czy jest możliwe ustawienie wiat ochronnych dla pieszych oczekujących na otwarcie szlabanów po obu stronach przejazdu (podczas opadów atmosferycznych piesi niestety nie mają możliwości uchronić się przed opadami)?
- Czy jest możliwe ustawienie, np. tablicy informacji kolejowej, która wyświetlałaby czas pokazujący godzinę otwarcia szlabanów dla ruchu pieszo-samochodowego? Rozwiązałoby to problem długiego oczekiwania i ewentualny wybór alternatywnej drogi.
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 17 maja 2019 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie przejazdów kolejowo-drogowych w Gdyni.
Ad 1. Przedmiotowe przejazdy kolejowo-drogowe są planowane do przebudowy w ramach projektów inwestycyjnych pn. „Poprawa dostępu do portu morskiego w Gdyni” oraz „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”.
Ad 2. Wiaty ochronne dla pieszych oczekujących na otwarcie szlabanów musiałyby spełniać wymogi skrajni drogowej i skrajni kolejowej. Ponadto, zabudowa wiat chroniących przed opadami atmosferycznymi, wiązałaby się z ograniczeniem widoczności na przejeździe kolejowo-drogowym, w związku z czym ze względów bezpieczeństwa budowa przedmiotowych obiektów nie ma uzasadnienia.
Ad 3. Nie istnieją żadne regulacje prawne w zakresie stosowania tablic informacyjnych o czasie otwarcia przejazdów. Z tego względu, również i producenci tego typu urządzeń nie dostarczają zarządcom infrastruktury takich rozwiązań technicznych. Należy jednak zwrócić uwagę, że stosowanie takich systemów nie miałoby wpływu na czas zamknięcia rogatek na przejazdach kolejowo-drogowych. Ta kwestia jest uregulowana w §58 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rzwoju w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1744 z późn. zm.). Z danych przedstawionych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wynika, że personel obsługujący przejazdy zwraca szczególną uwagę na maksymalne wykorzystanie czasu pomiędzy przejazdem pociągu i przepuszczeniem ruchu kołowego przez przedmiotowe przejazdy. Wskazane przejazdy kolejowo-drogowe usytuowane są na dwóch liniach dwutorowych oraz jednej jednotorowej, będących w zarządzie dwóch różnych zarządców infrastruktury, gdzie w tym samym czasie lub w krótkich odstępach kursują pociągi w różnych kierunkach, dla których przejazdy kolejowo-drogowe są częścią składową zabezpieczenia drogi przebiegu, co wynika ze względów bezpieczeństwa.
Łączę wyrazy szacunku,
z upoważnienia Ministra Infrastruktury Andrzej Bittel Podsekretarz Stanu