W dniu 3 lipca Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Zdrowia Pana Łukasza Szumowskiego w sprawie edukacji diabetologicznej.
Szanowny Panie Ministrze,
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2019 przez Polskie Stowarzyszenie Diabetyków dotyczącej świadomości osób chorujących na cukrzycę w zakresie prawidłowej iniekcji insuliny, wiedza polskich pacjentów diabetologicznych jest bardzo niska. Mimo wieloletnich działań edukacyjnych Stowarzyszenia Diabetyków, takich jak: warsztaty edukacyjne czy akcje społeczne, problem braku dostępu do edukacji diabetologicznej wciąż istnieje. Brak wiedzy wywołuje u pacjentów negatywne skutki, co naraża nie tylko ich zdrowie, lecz również państwo na dodatkowe koszty związane, np. z koniecznością leczenia powikłań. Z otrzymanych przeze mnie informacji wynika, że większość pacjentów nie stosuje się do tak podstawowej zasady, jaką jest jednokrotne używanie jednorazowych igieł służących do iniekcji insuliny. W celu uzyskania podstawowej wiedzy wielu pacjentów kieruje się do źródeł pozamedycznych, takich jak: Internet, porada znajomego, czy nawet własna intuicja.
Edukacja diabetologiczna jest wciąż pomijana w kontekście prawidłowego prowadzenia pacjenta chorego na cukrzycę. Niestety porada diabetologiczna nie jest świadczeniem oddzielnie kontraktowanym w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Chorzy często nie posiadają wystarczającej wiedzy, a brak środków finansowych jeszcze pogłębia negatywne skutki nieprawidłowego leczenia.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy świadczenie porady diabetologicznej zostanie oddzielnie zakontraktowane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia? Jeśli tak to kiedy? Jeśli nie, to dlaczego?
- Jakie działania zostaną podjęte w sprawie poprawy edukacji diabetologicznej?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
9 sierpnia 2019 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie edukacji diabetologicznej. Uprzejmie informuje, że w nowelizowanym rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej wprowadza się poradę pielęgniarską – diabetologia. Na świadczenie składa się:
1) edukacja zdrowotna i promocja zdrowia lub
2) dobór sposobu leczenia ran w ramach świadczeń leczniczych przez pielęgniarkę samodzielnie bez zlecenia lekarskiego, lub
3) ordynacja leków zawierających określone substancje czynne, w tym wystawianie na nie recepty, z wyłączeniem, o którym mowa w art. 15a ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, lub
4) wystawianie recepty na leki zlecone przez lekarza, w ramach kontynuacji, z wyłączeniem, o którym mowa w art. 15a ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, lub
5) ordynacja określonych wyrobów medycznych, w tym wystawianie na nie zlecenia albo recepty, lub
6) wystawianie skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych, w tym medycznej diagnostyki laboratoryjnej, z wyjątkiem badań wymagających metod diagnostycznych i leczniczych stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta.
Mając na uwadze działania pielęgniarki z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, składające się na poradę pielęgniarską – diabetologia, uprzejmie informuję, że obejmują one:
1) przeprowadzenie wywiadu w celu oceny stopnia przygotowania pacjenta do samokontroli i samoopieki;
2) wykonanie podstawowych pomiarów życiowych i ich ocena oraz interpretacja, zgodnie z kompetencjami;
3) wykonanie badania fizykalnego;
4) ustalenie indywidualnych celów terapeutycznych;
5) opracowanie planu edukacji diabetologicznej;
6) przekazanie informacji zgodnie z celami terapeutycznymi;
7) nauka technik samodzielnej obserwacji;
8) ocena postępów i ustalenie planu reedukacji (przy kolejnych wizytach);
9) prowadzenie dokumentacji medycznej związanej z edukacją diabetologiczną;
10) wydanie przez pielęgniarkę informacji o wystawionych zaleceniach.
Na podkreślenie zasługuje, iż w ramach przedmiotowej porady pielęgniarskiej, dokonywane jest ustalenie indywidualnych celów terapeutycznych; dostosowanych do potrzeb pacjenta, a w tym także opracowanie planu edukacji diabetologicznej.
Ponadto warto zaznaczyć, że w ramach realizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 (Dz. U. poz. 1492), celu operacyjnego nr 1 pn. Poprawa sposobu żywienia, stanu
odżywienia i aktywności fizycznej społeczeństwa prowadzone jest Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEŻ). NCEŻ to portal, który od 2017 r. prowadzony jest przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Zapewnia on dostęp do wiarygodnych
informacji na temat żywności, żywienia, aktywności fizycznej, chorób wynikających z nieprawidłowych nawyków żywieniowych, a także zasad postępowania dietetycznego w różnych jednostkach chorobowych. W ramach NCEŻ funkcjonuje również Centrum
Dietetyczne Online (CDO). Każda osoba dorosła może skorzystać z bezpłatnej, profesjonalnej konsultacji. Aby umówić się na poradę online trzeba wejść na stronę Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej. Konsultacja dietetyka z pacjentem odbywa się poprzez komunikator podobny do powszechnie znanych komunikatorów internetowych. Rozmawiając, specjalista i pacjent mogą się widzieć, a opcja czatu pozwala na przesyłanie dodatkowych informacji, linków lub załączników w czasie rzeczywistym. Dietetycy Centrum są dostępni we wszystkie dni robocze oraz w soboty.
Z wyrazami szacunku,
Janusz Cieszyński
Podsekretarz Stanu