W dniu 30 sierpnia 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka w sprawie poboru opłat na drogach szybkiego ruchu.
Szanowny Panie Ministrze!
Podczas każdego długiego weekendu oraz w każde wakacje powraca problem zakorkowanych punktów poboru opłat na polskich drogach szybkiego ruchu. Taki stan trwa od lat i powoduje zniecierpliwienie kierowców. Kierowcy z zazdrością obserwują u naszych sąsiadów inne, bardziej atrakcyjne dla użytkownika dróg rozwiązania.
Doskonałym sposobem na zmianę istniejącego stanu rzeczy wydaje się wyeliminowanie ręcznego poboru opłat od kierowców samochodów osobowych.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Czy ministerstwo planuje zmianę sposobu poboru opłat na drogach szybkiego ruchu? Jeżeli tak, to kiedy i jak zmieniłby się cały system?
2. Czy możliwe jest w poborze opłat na drogach szybkiego ruchu wykorzystanie:
a) okresowych winiet elektronicznych,
b) opłacanie przejazdu za pomocą aplikacji mobilnych lub przez Internet?
3. Czy ministerstwo planuje rozszerzenie poboru opłat na inne niż dotychczas płatne autostrady?
Z poważaniem
Małgorzata Zwiercan
W dniu 5 października Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź od Ministra Infrastruktury i Budownictwa na interpelację w sprawie poboru opłat na drogach szybkiego ruchu.
W odpowiedzi minister odpowiedział, że mając na względzie okres obowiązywania umowy na budowę i eksploatację Krajowego Systemu Poboru Opłat z 2010 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad i konsorcjum Kapsch oraz strategiczną dla strony publicznej konieczność zapewnienia ciągłości poboru opłat po jej wygaśnięciu, tj. od listopada 2018 roku, w chwili obecnej kwestią priorytetową dla strony publicznej jest prowadzenie prac przygotowawczych zmierzających do wyłonienia operatora systemu poboru opłat drogowych w postępowaniu przetargowym i podpisania z nim umowy w terminie umożliwiającym przejęcie systemu oraz płynną i efektywną kontynuację poboru opłat na płatnych drogach państwowych.
Tym samym kontynuowane są prace nad szczegółowymi założeniami docelowego systemu poboru opłat za korzystanie z infrastruktury. Jest to złożony proces wymagający uwzględnienia wielu aspektów, gdyż polityka poboru opłat ma realizować różne priorytety strony publicznej, jednym z których jest zapewnienie maksymalnej wygody użytkowników przy uzyskaniu założonych wpływów. Pod uwagę brane będą także dodatkowe funkcjonalności umożliwiające operowanie generowanymi z systemu informacjami w celu zwalczania przestępczości oraz ograniczenia wyłudzania podatku VAT. Wiąże się to z wielowymiarowymi analizami uwzględniającymi zarówno czynniki techniczne (m.in. dostępne technologie), jak i finansowe
oraz ekonomiczno-społeczne.
W związku z tym, że wybór strategii poboru opłat na polskich drogach krajowych stanowi wyzwanie wymagające szczególnej uwagi, Minister Infrastruktury i Budownictwa w celu intensyfikacji prac powołał Zespół do spraw przygotowania nowego systemu poboru opłat. Jego zadaniem jest w szczególności analiza i podsumowanie wyników dotychczasowych prac oraz zdefiniowanie głównych założeń funkcjonowania nowego mechanizmu poboru opłat. Uwzględni przy tym mocne oraz ograniczy słabe strony obecnego systemu, wypracowując optymalne rozwiązania i rekomendacje.
W związku z trwającymi pracami nie został jeszcze uzgodniony końcowy scenariusz działań, a ostateczne decyzje w tym zakresie dotąd nie zapadły. Z uwagi na powyższe na obecnym etapie nie jest możliwe odniesienie się do pytań o szczegóły docelowej koncepcji.
Z poważaniem
Jerzy Szmit
Podsekretarz Stanu