W dniu 16 listopada 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Pana Andrzeja Adamczyka w sprawie pracowników Służby Ochrony Lotniska.
Szanowny Panie Ministrze!
W otrzymanym Liście Otwartym od pracowników Służby Ochrony Lotniska w Porcie lotniczym Olsztyn-Mazury przeczytałam, że artykuł nr 2 pkt 12 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej dyskwalifikuje pracowników Służby Ochrony lotniska do przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w Polsce.
Jak deklarują sami zainteresowani, ich zatrudnianie było poprzedzone ścisłą rekrutacją, badaniami psychologiczno-psychiatrycznymi, szczegółowymi badaniami lekarskimi i szkoleniem na operatorów kontroli bezpieczeństwa zakończonym trudnym egzaminem państwowym w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Większość pracowników portów lotniczych to osoby młode, wykształcone i oddane służbie, które by wykonywać swój zawód, przeszły odpowiednie procedury związane z pracą w specyficznym miejscu, jakim jest port lotniczy.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytania:
- Czy ministerstwo uwzględni stanowisko środowiska pracowników Służby Ochrony Lotniska zawarte w liście otwartym?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 9 grudnia 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie pracowników Służby Ochrony Lotniska.
W związku z napływającymi do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa informacji o zakłóceniach, jakie mogłyby wystąpić w przypadku przejęcia kontroli bezpieczeństwa w portach lotniczych przez służbę celno-skarbową na podstawie poselskiego projektu nowelizacji ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (druk senacki nr 313 – art. 71 ustawy z dnia 21 października 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej), w dniu 31 października 2016 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Finansów oraz Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.
Po przeprowadzonej analizie, zdaniem MIB, wskazane jest pozostawienie dotychczasowego modelu funkcjonowania ochrony na lotniskach. W związku z powyższym została podjęta decyzja o wycofaniu rekomendacji dla rozwiązań zaproponowanych w poselskim projekcie ustawy o reformie administracji skarbowej, dotyczących przekazania zadań z zakresu kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu na lotniskach komunikacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej. Przewidziana w poselskim projekcie ustawy fundamentalna reforma służb skarbowych i celnych państwa wymaga tak dużego ich przekształcenia, że obciążenia tych służb kolejnymi zadaniami, w tym zapewnieniem bezpieczeństwa osób i bagażu na lotniskach komunikacyjnych, nie dawałoby gwarancji płynnego przejęcia tych zadań. Stanowisko wycofujące rekomendacje w tym zakresie zostało przekazane Senackiej Komisji Finansów.
W dniu 4 listopada 2016 r. Senat Rzeczypospolitej Polskiej podjął uchwały w sprawie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej oraz w sprawie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. W przedmiotowych uchwałach wprowadzono stosowne poprawki, wykreślono rozwiązania przewidujące wykonywanie przez Krajową Administrację Skarbową zadań w zakresie prowadzenia kontroli bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Analogiczne poprawki zostały wprowadzone przez Senat w ustawie – Prawo lotnicze, ustawie o ochronie osób i mienia, w ustawie o ochronie granicy państwowej oraz ustawie o Straży Granicznej.
Celem zmiany jest pozostawienie zadań przeprowadzania kontroli osób. bagażu, ładunków, poczty zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego w związku z przewozem lotniczym oraz w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do strefy zastrzeżonej lotniska, do realizacji przez zarządzającego lotniskiem i zarejestrowanego agenta oraz zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego, przy pomocy służby ochrony lotniska, zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 186b Prawa lotniczego. Senat przychylił się tym samym do postulatów podnoszonych w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą przez przedstawicieli portów lotniczych oraz pracowników służb ochrony lotniska.
W dniu 16 listopada Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął poprawki zaproponowane przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w dniu 21 listopada 2016 r. ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu.
Z poważaniem,
Jerzy Szmit
Podsekretarz Stanu