W dniu 21 listopada 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministra Obrony Narodowej w sprawie sprzedaży masy upadłościowej SMW.
W 2018 r. do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 m, dużo większe niż obecnie. Ma to umożliwić budowa nowej tzw. obrotnicy. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w tym roku. Niedługo mają być otwarte oferty firm zainteresowanych budową.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Adam Meller podał w środę dziennikarzom, że nowa obrotnica nr 2 o średnicy 480 m zostanie oddana do użytku na początku 2018 roku.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia podkreśla, że realizacja obrotnicy jest strategicznym przedsięwzięciem, które jest warunkiem niezbędnym dla pozostania portu w Gdyni w ścisłej czołówce kontenerowych portów Morza Bałtyckiego. Realizacja tego projektu to ok. 660 mln zł brutto.
Do rozbudowy urządzenia niezbędny był zakup nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej. W ramach projektu planuje się m.in. wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne.
Syndyk Masy Upadłości Stoczni Marynarki Wojennej S.A. ul. Śmidowicza 48, 81-127 Gdynia wystawił do sprzedaży majątek stoczni wg stanu na dzień 17.08.2016r. Oferta przetargowa ma charakter otwarty w związku z tym nabywcą masy upadłościowej SMW może zostać również inwestor zagraniczny, który może być zainteresowany zablokowaniem rozwoju Portu.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytanie:
- Jakie kroki podejmie Ministerstwo w celu wyeliminowania ryzyka, że w wyniku przetargu, zablokowana zostanie kluczowa dla rozwoju Portu w Gdyni inwestycja?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 23 grudnia 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoja interpelację w sprawie „sprzedaży masy upadłościowej Stoczni Marynarki Wojennej S.A. w Gdyni”, niniejszym przekazuję stosowne wyjaśnienia.
Nie ulega wątpliwości, że porty morskie, których infrastruktura nie będzie miała parametrów niezbędnych do przyjmowania większych statków w niedługiej perspektywie czasowej zaczną przegrywać z konkurencją, a w dłuższej zostaną zmarginalizowane. Z tego względu, w obecnej perspektywie finansowej UE planowana jest realizacja przedsięwzięcia inwestycyjnego pt. „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I-III”, realizowanego wspólnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG SA, Spółka) i Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, na podstawie Porozumienia zawartego w dniu 8 sierpnia 2014 r. Jednym z elementów tego przedsięwzięcia jest budowa obrotnicy o średnicy 480 m, która umożliwi obracanie statków o długości do 400 m.
W celu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego, ZMPG S.A. odkupił od SMW w Gdyni część Pirsu nr III o dł. ok. 240 m i część Pirsu nr II o dł. ok. 25 m w celu ich wyburzenia i utworzenia wspomnianej wyżej nowej obrotnicy nr 2, która umożliwi obracanie statków o długości do 400 m. Opracowano też dokumentację projektową i uzyskano pozwolenia na budowę obrotnicy. Zasady realizacji inwestycji zostały określone w umowie sprzedaży, która określa wzajemne prawa i obowiązki stron, tj. Stoczni Marynarki Wojennej oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. związane z realizacją budowy obrotnicy. Postępowanie przetargowe w przedmiocie wyboru wykonawcy robót budowlanych dla przebudowy Obrotnicy nr 2 do obsługi statków o długości do 400 m, prowadzone w trybie przetargu ograniczonego od marca 2016 r., jest nadal w trakcie rozstrzygnięć. Otwarcie ofert ostatecznych 5 wybranych firm nastąpiło już 26 września 2016 r., a ogłoszenie wyboru wykonawcy w dniu 16 listopada 2016 r. Od dokonanego wyboru złożono 4 odwołania i obecnie trwa postepowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą, którego rozstrzygnięcia Spółka spodziewa się do końca br.
W przypadku potwierdzenia wyboru Zamawiającego, Spółka planuje zawrzeć umowę z wykonawcą na przełomie 2016/2017 r. W przypadku uznania argumentów którejś z odwołujących się firm niezbędne będą dalsze prace komisji przetargowej oraz niewykluczony, ponowny wybór wykonawcy, a tym samym z oczywistych względów zawarcie umowy na wykonawstwo inwestycji może się istotnie opóźnić. Przewidywany okres budowy został w umowie ustalony na 16 miesięcy, więc zakończenie robót budowlanych i ich odbiory, przy założeniu zamknięcia postępowania przetargowego zgodnie z planem, można szacować na II kw. 2018 r.
ZMPG S.A. ma zagwarantowany umownie dostęp do elementów infrastruktury na terenie Stoczni Marynarki Wojennej (Pirs II i Pirs III), których odcinki zakupił w celu realizacji inwestycji. Umowy kupna tych nieruchomości gwarantują ww. dostęp niezależnie od właściwości podmiotu władającego SMW, niemniej jednak oczywistym pozostaje, iż w przypadku realizacji tak specyficznie usytuowanej inwestycji, aby sfinalizować projekt zgodnie z przyjętymi założeniami, konieczne jest osiągnięcie porozumienia także w kwestiach nieuregulowanych w umowie z każdorazowym włodarzem majątku SMW. Zdaniem Spółki, otwarta i dynamiczna współpraca pomiędzy stronami w powyższym zakresie, istotnie wzmocniłaby istniejące gwarancje zawarte w umowie zakupu nieruchomości, niemniej powyższe będzie zależało wyłącznie od decyzji obecnego, jak i przyszłego potencjalnego nabywcy majątku SMW.