W dniu 2 grudnia 2016 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Minister Edukacji Narodowej Pani Anny Zalewskiej w sprawie zmian w ustawie Karta Nauczyciela.
Szanowna Pani Minister!
Procedowana właśnie w Sejmie RP ustawa – Prawo oświatowe nie tylko zmienia cały system szkolny wprowadzając szereg zmian dotyczących sieci szkól, ale i wprowadza również szereg zmian w zakresie pracy polskich nauczycieli.
W ustawie w kilku kwestiach zmienia się ustawę – Kartę Nauczyciela. Wprowadzane w tym zakresie przepisy nie są jednoznaczne dla polskich pedagogów i budzą ich niepokój.
W związku z powyższym chciałabym uzyskać informacje:
- Czy z zasiłku kompensacyjnego będzie mógł skorzystać nauczyciel zatrudniony w szkole, z którym zostanie rozwiązany stosunek pracy na jego wniosek?
- Czy z zasiłku kompensacyjnego będzie mógł skorzystać pracownik zatrudniony w poradni psychologiczno – pedagogicznej z którym zostanie rozwiązany stosunek pracy na jego wniosek?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 2 stycznia 2017 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na interpelację z Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie zmian w Karcie Nauczyciela.
Szanowna Pani Poseł,
Zgodnie z przepisami art. 2 pkt 1 ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych[1], świadczeniami kompensacyjnymi objęci zostali nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w:
- publicznych i niepublicznych przedszkolach,
- szkołach publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych,
- publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego
i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7[2] ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
W art. 4 ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, ustawodawca wskazuje warunki jakie nauczyciele łącznie muszą spełnić aby je otrzymać, są one następujące:
- osiągnęli wiek, o którym mowa w ust. 3[3],
- mają okres składkowy i nieskładkowy w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.), wynoszący 30 lat, w tym 20 lat wykonywania pracy w jednostkach, o których mowa w art. 2 pkt 1, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć,
- rozwiązali stosunek pracy.
W tym miejscu należy podkreślić, że niezbędnym warunkiem do nabycia prawa do nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych jest wymóg rozwiązania przez nauczyciela stosunku pracy. Wyjątek od powyższej zasady został określony w art. 4 ust. 2 ustawy, tj. w przypadku rozwiązania stosunku pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela w okolicznościach określonych w art. 20 ust. 1, 5c i 7, który spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 1 i 2 również przysługuje świadczenie kompensacyjne.
Ponadto informuję, że zakres podmiotowy ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych został enumeratywnie określony w przytoczonym na wstępie art. 2 pkt 1 ustawy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nauczyciel zatrudniony w poradni psychologiczno-pedagogicznej nie może skorzystać z nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych.
Uprzejmie proszę o przyjęcie powyższych wyjaśnień.
Z wyrazami szacunku
Marzenna Drab
Podsekretarz Stanu
[1] Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 800, z póź. zm.)
[2] młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki; placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
[3] nauczyciel ma prawo do świadczenia, jeżeli ukończył:
1) 55 lat – w latach 2009-2014;
2) 55 lat w przypadku kobiet i 56 lat w przypadku mężczyzn – w latach 2015-2016;
3) 55 lat w przypadku kobiet i 57 lat w przypadku mężczyzn – w latach 2017-2018;
4) 55 lat w przypadku kobiet i 58 lat w przypadku mężczyzn – w latach 2019-2020;
5) 55 lat w przypadku kobiet i 59 lat w przypadku mężczyzn – w latach 2021-2022;
6) 55 lat w przypadku kobiet i 60 lat w przypadku mężczyzn – w latach 2023-2024;
7) 56 lat w przypadku kobiet i 61 lat w przypadku mężczyzn – w latach 2025-2026;
8) 57 lat w przypadku kobiet i 62 lata w przypadku mężczyzn – w latach 2027-2028;
9) 58 lat w przypadku kobiet i 63 lata w przypadku mężczyzn – w latach 2029-2030;
10) 59 lat w przypadku kobiet i 64 lata w przypadku mężczyzn – w latach 2031-2032.