W dniu 23 stycznia Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Minister Edukacji Narodowej Pani Anny Zalewskiej w sprawie podstawy programowej do nauczania historii.
Szanowna Pani Minister!
Wprowadzany nowy system szkolnictwa w Polsce wiąże się m.in. ze zmianą dotychczasowych postaw programowych z wszystkich przedmiotów na wszystkich etapach kształcenia.
Wiele z ich zapisów budzi kontrowersje różnych środowisk, które zgłaszają uwagi m.in. do programów nauczania z biologii czy języka polskiego.
Dla mnie – osoby z historią związanej i działającej, by tę historię, szczególnie historię najnowszą jak najbardziej rozpowszechniać, niepokojące są zmiany w postawach programowych właśnie z historii.
Bardzo się cieszę, że w podstawie programowej pojawia się postać Witolda Pileckiego, mimo, że historia tej postaci dla dziecka w klasie IV może wydawać się zbyt tragiczna.
Niepokoi mnie zapowiedź braku w podstawie programowej postaci Romana Dmowskiego. Dmowski to polski patriota, człowiek niezwykle zasłużony dla naszego państwa. To właśnie historie takich postaci powinniśmy przekazywać kolejnym pokoleniom i na takich ludziach uczyć propaństwowej i patriotyczne postawy. Dlatego nie rozumiem, dlaczego miałoby zabraknąć tej postaci. Nie rozumiem, dlaczego polscy uczniowie nie mieliby poznać życia, a może bardziej działalności tego wielkiego Polaka.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na pytania:
- Na jakim etapie są prace w ministerstwie nad podstawami programowymi? Kiedy poznamy ich ostateczny kształt?
- Czy jest możliwe, by dokonać wnikliwego przeglądu podstawy programowej z historii i uwzględnić w nim postulat wielu polskich obywateli, by znalazła się w podstawie programowej postać Romana Dmowskiego?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 1 marca Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie podstawy programowej do nauczania historii.
Szanowna Pani Poseł,
uprzejmie informuję, że 14 lutego br. Pani Minister Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Zachęcam do zapoznania się z ostateczną wersją podstawy programowej ‒ tekst rozporządzenia jest zamieszczony na stronie MEN i stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12293659.
Odnosząc się do pytania dotyczącego Romana Dmowskiego, uprzejmie wyjaśniam, że choć postać ta nie jest wskazana wprost w nowej podstawie programowej dla szkoły podstawowej, to zakres treści nauczania ‒ wymagań edukacyjnych dotyczących odzyskania niepodległości przez Polskę i odrodzenia państwa polskiego po I wojnie światowej jest znaczenie szerszy niż w przypadku obecnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej. Przedstawiony poniżej zakres treści nauczania dotyczący odzyskania niepodległości przez Polskę i odrodzenia państwa polskiego po I wojnie światowej umożliwi nauczycielom przedstawienie tego okresu dziejów ze szczególnym uwzględnieniem roli i najważniejszych zasług kluczowych dla tego okresu postaci, w tym również Romana Dmowskiego.
[Fragment Załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2016 r. w sprawie podstawy programowej (…), dotyczący podstawy programowej historii ‒ w zakresie dotyczącym odzyskania niepodległości przez Polskę i odrodzenia państwa polskiego po I wojnie światowej.]
XXVI. Sprawa polska w czasie I wojny światowej. Uczeń:
- charakteryzuje stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej
w przededniu i po wybuchu wojny; - omawia umiędzynarodowienie sprawy polskiej: akt 5 listopada
1916 r., rola Stanów Zjednoczonych i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 r.; - ocenia polski wysiłek zbrojny i dyplomatyczny, wymienia prace państwowotwórcze podczas wojny.
XXVII. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
- opisuje kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny;
- charakteryzuje postanowienia konferencji paryskiej oraz traktatu
w Locarno; ocenia funkcjonowanie Ligi Narodów i ład wersalski; - charakteryzuje oblicza totalitaryzmu (włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, systemu sowieckiego): ideologię i praktykę.
XXVIII. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:
- omawia formowanie się centralnego ośrodka władzy państwowej – od październikowej deklaracji Rady Regencyjnej do „Małej Konstytucji”;
- przedstawia proces wykuwania granic: wersalskie decyzje
a fenomen Powstania Wielkopolskiego i powstań śląskich (zachód) – federacyjny dylemat a inkorporacyjny rezultat (wschód); - opisuje wojnę polsko-bolszewicką i jej skutki (pokój ryski).
XXIX. II Rzeczpospolita w latach 1921–1939. Uczeń:
- charakteryzuje skalę i skutki wojennych zniszczeń oraz dziedzictwa zaborowego;
- charakteryzuje ustrój polityczny Polski na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.;
- omawia kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce – przyczyny, przebieg i skutki przewrotu majowego;
- opisuje polski autorytaryzm – rządy sanacji, zmiany ustrojowe (konstytucja kwietniowa z 1935 r.);
- przedstawia główne kierunki polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej (system sojuszy i politykę równowagi).
XXX. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
- charakteryzuje społeczną, narodowościową i wyznaniową strukturę państwa polskiego;
- omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich;
- ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej, a zwłaszcza powstanie Gdyni, magistrali węglowej i Centralnego Okręgu Przemysłowego;
- podaje najważniejsze osiągnięcia kulturalne i naukowe Polski
w okresie międzywojennym.
Należy także wyjaśnić, że dokumentem, w którym uwzględnia się szczegółowo realizowane w trakcie zajęć treści nauczania, jest program nauczania, którego wybór i realizacja jest obowiązkiem każdego nauczyciela. Natomiast podstawa programowa ma charakter ramowy, tzn. określa cele kształcenia – wymagania ogólne oraz treści nauczania – wymagania szczegółowe dla poszczególnych etapów kształcenia.
Z upoważnienia
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Maciej Kopeć
Podsekretarz Stanu