Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214
Interpelacja w sprawie podstawy programowej do nauczania historii.

Interpelacja w sprawie podstawy programowej do nauczania historii.

W dniu 23 stycznia Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Minister Edukacji Narodowej Pani Anny Zalewskiej w sprawie podstawy programowej do nauczania historii.

 

Szanowna Pani Minister!

 

Wprowadzany nowy system szkolnictwa w Polsce wiąże się  m.in. ze zmianą dotychczasowych postaw programowych z wszystkich przedmiotów na wszystkich etapach kształcenia.

Wiele z ich zapisów budzi kontrowersje różnych środowisk, które zgłaszają uwagi m.in. do programów nauczania z biologii czy języka polskiego.

Dla mnie – osoby z historią związanej i działającej, by tę historię, szczególnie historię najnowszą jak najbardziej rozpowszechniać, niepokojące są zmiany w postawach programowych właśnie z historii.

Bardzo się cieszę, że w podstawie programowej pojawia się postać Witolda Pileckiego, mimo, że historia tej postaci dla dziecka w klasie IV może wydawać się zbyt tragiczna.

Niepokoi mnie zapowiedź braku w podstawie programowej postaci Romana Dmowskiego. Dmowski to polski patriota, człowiek niezwykle zasłużony dla naszego państwa. To właśnie historie takich postaci powinniśmy przekazywać kolejnym pokoleniom i na takich ludziach uczyć propaństwowej i patriotyczne postawy. Dlatego nie rozumiem, dlaczego miałoby zabraknąć tej postaci. Nie rozumiem, dlaczego polscy uczniowie nie mieliby poznać życia, a może bardziej działalności tego wielkiego Polaka.

 

W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na pytania:

  1. Na jakim etapie są prace w ministerstwie nad podstawami programowymi? Kiedy poznamy ich ostateczny kształt?
  2. Czy jest możliwe, by dokonać wnikliwego przeglądu podstawy programowej z historii i uwzględnić w nim postulat wielu polskich obywateli, by znalazła się w podstawie programowej postać Romana Dmowskiego?

Z poważaniem

Poseł Małgorzata Zwiercan

             W dniu 1 marca Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie podstawy programowej do nauczania historii.

 

        Szanowna Pani Poseł,

uprzejmie informuję, że 14 lutego br. Pani Minister Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Zachęcam do zapoznania się z ostateczną wersją podstawy programowej ‒ tekst rozporządzenia jest zamieszczony na stronie MEN i stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12293659.

Odnosząc się do pytania dotyczącego Romana Dmowskiego, uprzejmie wyjaśniam, że choć postać ta nie jest wskazana wprost w nowej podstawie programowej dla szkoły podstawowej, to zakres treści nauczania ‒ wymagań edukacyjnych dotyczących odzyskania niepodległości przez Polskę i odrodzenia państwa polskiego po I wojnie światowej jest znaczenie szerszy niż w przypadku obecnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej. Przedstawiony poniżej zakres treści nauczania dotyczący odzyskania niepodległości przez Polskę i odrodzenia państwa polskiego po I wojnie światowej umożliwi nauczycielom przedstawienie tego okresu dziejów ze szczególnym uwzględnieniem roli i najważniejszych zasług kluczowych dla tego okresu postaci, w tym również Romana Dmowskiego.

        [Fragment Załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2016 r. w sprawie podstawy programowej (…), dotyczący podstawy programowej historii ‒ w zakresie dotyczącym odzyskania niepodległości przez Polskę i odrodzenia państwa polskiego po I wojnie światowej.]

       XXVI.   Sprawa polska w czasie I wojny światowej. Uczeń:

  • charakteryzuje stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej
    w przededniu i po wybuchu wojny;
  • omawia umiędzynarodowienie sprawy polskiej: akt 5 listopada
    1916 r., rola Stanów Zjednoczonych i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 r.;
  • ocenia polski wysiłek zbrojny i dyplomatyczny, wymienia prace państwowotwórcze podczas wojny.

       XXVII.  Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:

  • opisuje kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny;
  • charakteryzuje postanowienia konferencji paryskiej oraz traktatu
    w Locarno; ocenia funkcjonowanie Ligi Narodów i ład wersalski;
  • charakteryzuje oblicza totalitaryzmu (włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, systemu sowieckiego): ideologię i praktykę.

        XXVIII.  Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:

  • omawia formowanie się centralnego ośrodka władzy państwowej – od październikowej deklaracji Rady Regencyjnej do „Małej Konstytucji”;
  • przedstawia proces wykuwania granic: wersalskie decyzje
    a fenomen Powstania Wielkopolskiego i powstań śląskich (zachód) – federacyjny dylemat a inkorporacyjny rezultat (wschód);
  • opisuje wojnę polsko-bolszewicką i jej skutki (pokój ryski).

       XXIX.   II Rzeczpospolita w latach 1921–1939. Uczeń:

  • charakteryzuje skalę i skutki wojennych zniszczeń oraz dziedzictwa zaborowego;
  • charakteryzuje ustrój polityczny Polski na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.;
  • omawia kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce – przyczyny, przebieg i skutki przewrotu majowego;
  • opisuje polski autorytaryzm – rządy sanacji, zmiany ustrojowe (konstytucja kwietniowa z 1935 r.);
  • przedstawia główne kierunki polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej (system sojuszy i politykę równowagi).

        XXX.   Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:

  • charakteryzuje społeczną, narodowościową i wyznaniową strukturę państwa polskiego;
  • omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich;
  • ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej, a zwłaszcza powstanie Gdyni, magistrali węglowej i Centralnego Okręgu Przemysłowego;
  • podaje najważniejsze osiągnięcia kulturalne i naukowe Polski
    w okresie międzywojennym.

Należy także wyjaśnić, że dokumentem, w którym uwzględnia się szczegółowo realizowane w trakcie zajęć treści nauczania, jest program nauczania, którego wybór i realizacja jest obowiązkiem każdego nauczyciela. Natomiast podstawa programowa ma charakter ramowy, tzn. określa cele kształcenia – wymagania ogólne oraz treści nauczania – wymagania szczegółowe dla poszczególnych etapów kształcenia.

Z upoważnienia
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

Maciej Kopeć

Podsekretarz Stanu