W dniu 15 marca 2017 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Obrony Narodowej Pana Antoniego Macierewicza w sprawie zakupu samolotów dla Prezydenta RP i Premier polskiego rządu.
Szanowny Panie Ministrze!
Rzeczpospolita Polska to kraj o powierzchni ponad 300 tysięcy kilometrów kwadratowych, zamieszkałych przez ponad 38 milionów ludzi. Polska to członek Unii Europejskiej i NATO, który dla wielu państw jest liczącym się partnerem w różnych sferach.
Tymczasem najwyższe władze Polski: Prezydent RP i Premier RP podróżują przypadkowymi samolotami: wojskową Casą, samolotami rejsowymi czy wynajmowanym od PLL LOT embraerem.
Podróże najważniejszych osób w państwie powinny być bezpieczne i komfortowe. W jakim świetle stawia Polskę podroż Prezydenta Andrzeja Dudy rejsowym samolotem? To pytanie pozostawię bez odpowiedzi, podkreślając jedynie, że skoro nawet 1,5 milionowe państwo w środkowej Afryce – Gabon – posiada samolot do wyłącznej dyspozycji najwyższych władz, to nasze Państwo również musi wygospodarować odpowiednie środki na ten cel.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na poniższe pytanie:
- Kiedy MON planuje zakup przynajmniej dwóch samolotów, które będą w wyłącznej dyspozycji Prezydenta i Premiera RP?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 22 maja 2017 r. – Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na interpelację w sprawie zakupu samolotów dla Prezydenta RP i Premier polskiego rządu.
W dniu 10 marca 2017 r. wszczęto postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki. W marcu 2017 r. trzy podmioty zagraniczne złożyły odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie udzielenia przez zamawiającego zamówienia w tym trybie. Działając zgodnie z art. 183 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), zamawiający zwrócił się do Krajowej Izby Odwoławczej z wnioskiem o uchylenie zakazu zawarcia umowy przed wydaniem orzeczenie przez Izbę. W dniu 30 marca 2017 r. Krajowa Izba Odwoławcza wyraziła zgodę na zawarcie umowy, a dzień później zawarto – zgodnie z prawem (na podstawie decyzji Krajowej Izby Odwoławczej) – umowę ze spółką The Boeing Company.
Przedmiotem postępowania było pozyskanie łącznie trzech samolotów „średnich” do przewozu najważniejszych osób w państwie – dwóch samolotów nowych (w konfiguracji z salonem HEAD) oraz jednego samolotu używanego (w konfiguracji pasażerskiej). Wymaganiem zamawiającego było, aby samolot używany był nie starszy niż 5 lat i posiadał nalot nie większy niż 12 000 godzin. W chwili obecnej trwają ustalenia z wykonawcą umowy w zakresie wskazania (wyboru) konkretnego egzemplarza samolotu B737-800. Umożliwi to zamawiającemu dokonanie najbardziej korzystnego wyboru samolotu, zarówno pod względem wieku i nalotu, jak też wyposażenia.
Bartosz KOWNACKI