Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214
Interpelacja w sprawie rozszerzenia projektu zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem oraz zmiany niektórych zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Interpelacja w sprawie rozszerzenia projektu zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem oraz zmiany niektórych zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

W dniu 17 maja 2017 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Zdrowia w sprawie rozszerzenia projektu zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem oraz zmiany niektórych zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

 

Szanowny Panie Ministrze,

 

Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia przedstawiła projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem oraz zmiany niektórych zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Projektowane zarządzenie wprowadza nowy  zakres świadczeń – koordynowana opieka nad osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju (KO-CZR), umożliwiający realizację przez jednego świadczeniodawcę i sfinansowanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia zintegrowanej opieki psychologiczno-psychiatrycznej, konsultacji wielospecjalistycznych i badań diagnostycznych – zgodnie z indywidualnymi wskazaniami oraz programów rehabilitacyjnych dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Zmiany wprowadzone niniejszym zarządzeniem mają na celu zapewnienie lepszej dostępności i jakości świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych na rzecz dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

W poniższym projekcie uwzględniono objęcie opieką dzieci ze spektrum Autyzmu (F 84), ale nie obejmuje on dzieci i rodzin z Zespołem Downa (Q 90).

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytanie:

 

  1. Czy Ministerstwo Zdrowia – jako organ nadzorujący NFZ – zamierza interweniować w sprawie zmiany lub rozszerzenia zarządzenia prezesa NFZ o dzieci i rodziny z Zespołem Downa?

 

Z poważaniem

Poseł Małgorzata Zwiercan

       W dniu 3 lipca 2017 roku Poseł Małgorzaty Zwiercan o trzymała odpowiedź na swoja interpelację w sprawie rozszerzenia projektu zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem oraz zmiany niektórych zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. poz. 1860), przy określaniu przez Prezesa NFZ warunków realizacji świadczeń skierowanych do dzieci, u których zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażająca życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju lub w czasie porodu, przepisy art. 146 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1793, z późn. zm.), dalej zwaną: „ustawą o świadczeniach”, stosuje się odpowiednio.

Oznacza to, że określając powyższe warunki Prezes NFZ jest zobowiązany do przestrzegania warunków realizacji świadczeń określonych przez Ministra Zdrowia na podstawie art. 31 d ustawy o świadczeniach.

Świadczenie dla osób z autyzmem dziecięcym lub innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju stanowi kluczowy element koordynowanej opieki nad osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju (KO-CZR). W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U.  z 2013 r. poz. 1386, z późn. zm.), określono warunki dla omawianego świadczenia gwarantowanego. Wśród przedmiotowych warunków zawarto listę rozpoznań, w przypadku których możliwa jest realizacja powyższego świadczenia, nie dotyczy to rozpoznania zespołu Downa.

Podsumowując, określając warunki realizacji umów o udzielanie świadczeń w ramach nowego zakresu świadczeń: koordynowana opieka nad osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju (KO-CZR), Prezes NFZ zobligowany był do przestrzegania powyższych przepisów i nie mógł poszerzyć listy rozpoznań, w przypadku których możliwe jest udzielanie świadczeń w ramach tej opieki, o rozpoznanie zespołu Downa.

 

       Z wyrazami szacunku,

           Z upoważnienia

       MINISTRA ZDROWIA

       SEKRETARZ STANU

      Józefa Szczurek-Żelazko