W dniu 16 stycznia 2018 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Minister Finansów Pani Teresy Czerwińskiej w sprawie Służby Celno-Skarbowej.
Szanowna Pani Minister,
Wprowadzenie reformy Służby Celnej, Administracji Podatkowej oraz Urzędów Kontroli Skarbowej i utworzenie jednolitej struktury Krajowej Administracji Skarbowej wywołało wiele oporów wśród niektórych przedstawicieli reformowanej struktury. Szczególną grupą niezadowolonych wydają się pracownicy Służby Celno-Skarbowej, którzy wyrażają to w wielu apelach, jak sądzę nie tylko do mnie, kierowanych. Nie znając dogłębnie sytuacji tychże pracowników, zwracam się do Pani Minister z prośbą o udzielenie mi odpowiedzi na poniższe pytania, które pozwolą mi na zebranie potrzebnych informacji o całokształcie sprawy:
- Czy dyrektorzy izb skarbowych przy stosowaniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2017 roku w sprawie dodatku kontrolskiego dla osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej stosują różne wysokości dodatku kontrolskiego w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej? Jeżeli tak to czego to rozróżnienie wynika?
- Jak kształtuje się uposażenie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w stosunku do funkcjonariuszy innych służb mundurowych?
- Jak kształtuje się wysokość nagród funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w stosunku do funkcjonariuszy innych służb mundurowych?
- Czy przewidziane są podwyżki dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w tym roku lub latach następnych?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 7 lutego Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie Służby Celno-Skarbowej
Ad pkt. 1)
Kwestię dodatków kontrolerskich regulują przepisy:
art. 148 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947,z późn. zm.),
rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 26 kwietnia 2017 r. w sprawie dodatku kontrolerskiego dla osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji
Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz. U. poz. 868).
W art. 148 ww. ustawy określono osoby uprawnione do dodatku kontrolerskiego oraz max. wysokość dodatku kontrolerskiego. Natomiast przepisy ww. rozporządzenia szczegółowo regulują kwestię stawek dodatku kontrolerskiego, warunki i tryb przyznawania, wypłaty, zmiany wysokości oraz utraty dodatku.
Stawka dodatku kontrolerskiego przysługująca funkcjonariuszowi przeprowadzającemu zadania kontrolne może być przyznawana w wysokości od 2% do 50% uposażenia zasadniczego, natomiast stawka dodatku kontrolerskiego przysługująca kierownikowi może być przyznawana w wysokości od 2% do 20% uposażenia zasadniczego.
Dodatek kontrolerski przyznaje się funkcjonariuszowi jeżeli wykonuje zadania kontrolne:
jako podstawowe zadania o charakterze ciągłym, albo
w wymiarze co najmniej 25% miesięcznego czasu odpowiednio pracy albo służby.
Przy przyznawaniu dodatku kierownik jednostki musi wziąć pod uwagę:
rodzaj, stopień złożoności i uciążliwość wykonywanych zadań kontrolnych;
wyniki i osiągnięcia w wykonywaniu zadań kontrolnych;
stanowisko służbowe, kwalifikacje i doświadczenie w wykonywaniu zadań kontrolnych;
czas pracy albo służby przeznaczony na opracowanie dokumentacji z wykonanych zadań kontrolnych lub na weryfikację takiej dokumentacji;
ostatnią ocenę za wykonane zadania kontrolne.
Mając na uwadze, że wysokość dodatku kontrolerskiego uzależniona jest od wyżej wymienionych czynników, może to w efekcie spowodować, że kierownicy jednostek organizacyjnych przyznają
funkcjonariuszom dodatki kontrolerskie w różnej wysokości.
Ad pkt. 2)
Uposażenia funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej regulują przepisy:
art. 223, 224, 225 i 226 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej,
rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 446)
rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 414).
Uposażenie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej składa się z uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia.
Wysokość uposażenia zasadniczego stanowi iloczyn kwoty bazowej, podawanej corocznie w ustawie budżetowej, i odpowiedniego mnożnikiem kwoty bazowej uzależnionego od stanowiska służbowego określonego w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Poza uposażeniem zasadniczym funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej przysługują różnego rodzaju dodatki:
a. dodatek za wieloletnią służbę;
b. dodatek za stopień służbowy;
c. dodatek funkcyjny;
d. dodatki uzasadnione szczególnych właściwościami, kwalifikacjami i umiejętnościami;
e. dodatki uzasadnione szczególnych warunkami pełnienia służby.
Dodatek za wieloletnią służbę funkcjonariusz otrzymuje po dwóch latach służby. Wynosi on 2% uposażenia zasadniczego. Z każdym rokiem jego wysokość wzrasta o 1%, aż do osiągnięcia 20% uposażenia zasadniczego po 20 latach służby. Za każdy następny rok służby powyżej 20 lat, dodatek ten wzrasta o 0,5 %– łącznie do wysokości 25 % po 30 latach służby.
Dodatek za stopień służbowy uzależniony jest od posiadanego przez funkcjonariusza stopnia służbowego, a jego wysokość ustala się z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej określonych w rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Dodatek funkcyjny przysługuje funkcjonariuszom pełniący służbę stałą na stanowiskach kierowniczych. Wysokość dodatku funkcyjnego ustala się z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej określonych w rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Ponadto wysokość dodatku funkcyjnego jest ustalana z uwzględnieniem:
liczby funkcjonariuszy pełniących służbę lub osób zatrudnionych, odpowiednio, w podległej jednostce, pionie lub komórce organizacyjnej;
zakresu odpowiedzialności na zajmowanym stanowisku służbowym.
Dodatkiem uzasadnionym szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami i umiejętnościami jest dodatek za opiekę nad psem służbowym. Warunkiem otrzymywania dodatku jest powierzenie funkcjonariuszowi opieki nad psem służbowym i sprawowanie przez niego tej opieki. Wysokość dodatku ustala się z zastosowaniem mnożnika kwoty bazowej w wysokości 0,116.
Dodatkami uzasadnionymi szczególnymi warunkami pełnienia służby są:
dodatek za wykonywanie czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych u zobowiązanego;
dodatek za służbę w porze nocnej;
dodatek specjalny.
Dodatek za wykonywanie czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych u zobowiązanego przyznawany jest w przypadku osobistego wykonywanie przez funkcjonariusza pełniącego służbę w komórce egzekucyjnej czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych u zobowiązanego, z uwzględnieniem terminowości i efektywności podjętych działań oraz rodzaju prowadzonych spraw. Wysokość dodatku ustala się do wysokości 50% uposażenia zasadniczego, a jego zasadność oraz wysokość są weryfikowane co 3 miesiące.
Dodatek za służbę w porze nocnej ustala się za każdą godzinę służby w porze nocnej, w kwocie 20% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego, stanowiącej iloraz miesięcznego uposażenia zasadniczego funkcjonariusza i liczby godzin służby w danym miesiącu, jednak nie niższej niż w kwocie 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.
Dodatek specjalny przyznawany jest w przypadku wykonywanie przez funkcjonariusza:
okresowo zwiększonych obowiązków służbowych lub dodatkowo powierzonych zadań;
zadań o wysokim stopniu złożoności, odpowiedzialności lub ryzyka.
Dodatek przyznawany jest w kwocie nieprzekraczającej 40% uposażenia zasadniczego, a jego zasadność weryfikowane jest co najmniej raz na rok.
4
Ad pkt. 3)
Kwestie nagród dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej regulują przepisy:
art. 220 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej,
rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 listopada 2017 r. w sprawie funduszu nagród za szczególne osiągnięcia w Służbie Celno-Skarbowej (Dz. U. poz. 2124).
Na podstawie § 2 ww. rozporządzenia tworzy się fundusz nagród za szczególne osiągnięcia w Służbie Celno-Skarbowej z przeznaczeniem na nagrody dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w wysokości 3 % planowanych środków na uposażenia. Fundusz ten może być podwyższony przez kierownika jednostki organizacyjnej w ramach posiadanych środków na uposażenia.
Zasada naliczania funduszu nagród, tj. 3 % planowanych środków na uposażenia wyznacza wysokość dostępnego funduszu nagród w ramach części 19 budżetu państwa.
Zwiększenie funduszu nagród o dodatkowe środki jest możliwe tylko w przypadku, jeżeli w ciągu roku powstaną oszczędności w wykorzystaniu środków na wypłaty stałych składników uposażenia. Ponadto zgodnie z art. 238 ww. ustawy środki finansowe uzyskane z tytułu zmniejszenia uposażeń funkcjonariuszy w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim przeznacza się w całości na nagrody uznaniowe za wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie funkcjonariuszy przebywających na zwolnieniach lekarskich.
Kwestie uposażeń oraz nagród funkcjonariuszy innych służb mundurowych regulują ustawy pragmatyczne każdej ze służb oraz akty wykonawcze do tych ustaw. W Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace w zakresie analizy wysokości uposażeń/nagród funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w odniesieniu do innych służb mundurowych.
Ad pkt. 4)
W projekcie ustawy budżetowej na 2018 r. nie przewidziano środków na podwyżki uposażeń funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej jednostek Krajowej Administracji Skarbowej.
Przedstawiając powyższe wyrażam nadzieję, że przekazane informacje zostaną uznane przez Pana Marszałka za wystarczające.
Z upoważnienia Ministra Finansów
Marian Banaś
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów