W dniu 14 lutego Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Zdrowia Pana Łukasza Szumowskiego w sprawie rehabilitacji dzieci i młodzieży.
Szanowny Panie Ministrze!
Wśród rodzących się dzieci jest grupa chorująca na autyzm wczesnodziecięcy. Takie dzieci potrzebują stałej rehabilitacji, która pomaga zapobiec dalszym zaburzeniom rozwojowym i może doprowadzić do mniejszej niepełnosprawności.
W projekcie rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia w sprawie priorytetów polityki zdrowotnej nie uwzględniono rehabilitacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, w tym wczesnej rehabilitacji, co może spowodować likwidację ośrodków w których przez specjalistyczne, dedykowane dla nich działania rehabilitantów i terapeutów mogą uzyskać samodzielność,
W przypadku dzieci kompleksowa rehabilitacji ruchowa, zaburzeń integracji sensorycznej, logopedyczna, neurologopedyczna, psychologiczna i oligofrenopedagogiczna pozwala często dzieciom dotkniętym niepełnosprawnością na samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Pomoc dzieciom, które urodziły się chore jest naszym szczególnym obowiązkiem. Stając w obronie życia poczętego, musimy szczególnie wspomagać matki, które mimo złych rokowań postanowiły chore dziecko urodzić i podjąć trud jego wychowania.
W imieniu swoim i rodziców chorych dzieci, codziennie walczących o ich lepsze jutro, chciałabym prosić o odpowiedź na następujące pytania:
- Dlaczego ministerstwo w swoim projekcie rozporządzenia w sprawie priorytetów polityki zdrowotnej nie uwzględniło rehabilitacji dzieci i młodzieży?
- Czy ministerstwo zdrowia planuje wprowadzenie innych rozwiązań, które ułatwią rodzicom dzieci cierpiących na autyzm wczesnodziecięcy lepsze przygotowanie ich do samodzielności?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
24 maja 2018 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie rehabilitacji dzieci i młodzieży.
W projekcie rozporządzenia w sprawie priorytetów zdrowotnych zostały określony priorytety zdrowotne, które wynikają przede wszystkim z aktualnej informacji o sytuacji demograficznej, epidemiologicznej oraz uwarunkowań zdrowotnych populacji Rzeczypospolitej Polski. Przewiduje się, że projektowane regulacje wpłyną pozytywnie na rozwój regionalny, ze względu na polepszenie sytuacji zdrowotnej społeczeństwa, a w konsekwencji poprawę warunków ekonomicznych.
Jednocześnie przedmiotowe regulacje nie mają na celu wskazania kierunku zmian w systemie ochrony zdrowia, a powinny być analizowane pod bardzo konkretnym zastosowaniem wynikającym wprost z przepisu art. 31b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.).
Zgodnie z powyższym dokonuje się oceny propozycji nowych świadczeń gwarantowanych między innymi mając na uwadze priorytety zdrowotne określone przez Ministra Zdrowia w drodze rozporządzenia. Każde nowe projektowane świadczenie opieki zdrowotnej jest jednocześnie analizowane m. in. pod kątem rozpowszechnienia problemu zdrowotnego, efektywności klinicznej i kosztowności danej procedury, a także jej bezpieczeństwa.
Zatem w przypadku propozycji nowych świadczeń w zakresie procedur medycznych wszystkie aspekty określone w ramach art. 31a ww. ustawy, gdzie priorytety zdrowotne uwzględnia się tylko w ramach jednego z siedmiu kryteriów, będą brane pod uwagę. Ze względu na powyższe nie można zgodzić się z poglądem, że nie uwzględnienie w rozporządzeniu w sprawie priorytetów zdrowotnych jakiegokolwiek zakresu świadczeń opieki zdrowotnej spowoduje: zaprzestanie finansowania już obecnie udzielanych świadczeń, nie podpisywanie kontraktów w przedmiotowym zakresie czy likwidacje ośrodków ich udzielających. Natomiast kwestia taryfikacji świadczeń gwarantowanych jest przeprowadzona na mocy odrębnych przepisów.
Jednocześnie Ministerstwo Zdrowia nie kwestionuje ważności zgłaszanego zagadnienia i istotności tego problemu dla wielu pacjentów. Mając na uwadze powyższe, kwestia dotycząca rehabilitacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, została uwzględniona w projektowanym rozporządzeniu (w ramach uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych) poprzez włączenie szeroko rozumianej rehabilitacji jako priorytetu zdrowotnego – rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie priorytetów zdrowotnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 469).
Odnosząc się do drugiej kwestii uprzejmie informuję, że wszelkie możliwości rozszerzenia zakresu świadczeń gwarantowanych w danym zakresie będą analizowane, a zabezpieczenie dodatkowych środków umożliwiających rozszerzanie katalogów świadczeń stało się możliwe dzięki zwiększeniu nakładów na ochronę zdrowia, które ma nastąpić na podstawie ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. poz. 2434) podpisanej przez Prezydenta RP w dniu 19 grudnia 2017 r., z datą wejścia w życie od 1 stycznia 2018 r. W ramach nowo wprowadzonego Działu VA pn. „Finansowanie ochrony zdrowia” (art. 131c. ust. 1) na finansowanie ochrony zdrowia przeznacza się corocznie środki finansowe w wysokości nie niższej niż 6% produktu krajowego brutto, z zastrzeżeniem, że wysokość środków finansowych przeznaczonych na finansowanie ochrony zdrowia w latach 2018–2024 nie może być niższa niż:
1) 4,67% produktu krajowego brutto w 2018 r.;
2) 4,86% produktu krajowego brutto w 2019 r.;
3) 5,03% produktu krajowego brutto w 2020 r.;
4) 5,22% produktu krajowego brutto w 2021 r.;
5) 5,41% produktu krajowego brutto w 2022 r.;
6) 5,60% produktu krajowego brutto w 2023 r.;
7) 5,80% produktu krajowego brutto w 2024 r.
Łączę wyrazy szacunku,
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Zbigniew J. Król