Interpelacja w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium

Interpelacja w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium

W dniu 7 listopada Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury Pana  Andrzeja Adamczyka w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium

 

Szanowny Panie Ministrze,

 

Pociągi kategorii Express InterCity Premium kursują od 14 grudnia 2014. Są one prowadzone taborem ED250 Pendolino i obsługują relacje łączące Warszawę z Bielskiem-Białą, Gliwicami, Gdynią, Jelenia Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.

Są to pociągi osiągające największą prędkość, mają klimatyzację, strefę barową oraz  strefę ciszy.

Pendolino  – na wielu trasach  m.in. Gdańsk-Warszawa Centralna –  stanowi realną alternatywę dla połączeń samolotowych.

Z moich obserwacji wynika, że pociągi te mają duże obłożenie, a czasem nawet trudno jest kupić z godziny na godzinę bilet.

Dlatego ze zdziwieniem zauważyłam, że ostatnie, wieczorne pociągi odjeżdżają około godziny 20.00, a na niektórych trasach jeszcze wcześniej.

W związku z powyższym, proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Z czego wynikają tak wczesne ostatnie odjazdy pociągów Express InterCity Premium, np. ostatni pociąg z Warszawy do Gdańsk odjeżdża o godzinie 19. 20?
  2. Czy przeprowadzono badania rynku dotyczące zapotrzebowania na połączenia pociągów Express InterCity Premium realizowane w późniejszych godzinach i co z tych badań wynikało?
  3. Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie połączeń kolejowych realizowanych przez Pendolino w późniejszych godzinach? Jeżeli tak to kiedy? Jeżeli nie to dlaczego?

 

 

Z poważaniem

Poseł Małgorzata Zwiercan

 

 

W dniu 10 grudnia 2018 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoja interpelacje w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium.

 

Spółka „PKP Intercity” S.A. poinformowała, że rozkład jazdy poszczególnych pociągów kategorii Express Intercity Premium (EIP) zestawionych ze składów ED250 konstruowany jest w oparciu o szczegółowe analizy spodziewanej frekwencji. W celu przeprowadzenia analizy frekwencji, Przewoźnik bierze pod uwagę potencjał regionu i stacji, na których planowane są postoje, a także planowaną dostępność taboru obsługującego segment przewozów kategorii EIP. Przeprowadzone przez „PKP Intercity” S.A. analizy frekwencji wykazały, że uruchomienie pociągów kategorii EIP po godzinie 20:00, z uwagi na biznesowy charakter przewozów, nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dlatego, „PKP Intercity” S.A. nie planuje uruchomić pociągów „Pendolino” z Warszawy w kierunku Trójmiasta, Krakowa czy aglomeracji śląskiej
w godzinach wieczornych.

Ponadto informuję, że pociągi kategorii EIP nie są objęte umową o świadczenie usług publicznych zawieraną  pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu i „PKP Intercity” S.A. na podstawie Ustawy z dnia
16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2136). Dlatego też, pociągi „Pendolino” uruchamiane są przez „PKP Intercity” S.A. na zasadach komercyjnych, tj. na własne ryzyko ekonomiczne i Minister Infrastruktury nie ma możliwości kształtowania oferty przewozowej tych pociągów.

 

Łączę wyrazy szacunku

Andrzej Bittel

Podsekretarz Stanu

 

Ta strona używa ciasteczek Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close