W dniu 18 lutego 2019 roku Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pana Krzysztofa Aranowskiego dotycząca zmian w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania, a także Ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu
Szanowny Panie Ministrze,
Gnojowica, którą stanowią m.in. resztki pasz, odchody, środki dezynfekcji, przechowywana jest w szambie od kilku miesięcy do pół roku. W tym czasie zachodzą procesy gnilne oraz wydzielają się gazy – cuchnące związki trujące, które w dużym stężeniu stanowią zagrożenie dla zdrowia a nawet życia człowieka.
W ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu w rozdziale 3 art.17. punkt 2 czytamy, że „Nawozy stosuje się w sposób, który nie zagraża zdrowiu ludzi lub zwierząt lub środowisku”. W rzeczywistości bywa jednak inaczej. Nie wszyscy przestrzegają zapisów ustawy, ani nawet zaleceń Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej nakazującego stosowanie nawozów zgodnie z poszanowaniem zasad współżycia społecznego.
Do mojego biura poselskiego zgłaszają się rolnicy, dla których jednoznaczne uregulowanie tej materii, czyli wprowadzenie tzw. ustawy odorowej i zmian w istniejących uregulowaniach prawnych, jest kluczowe do poprawienia codziennego komfortu życia.
W związku z powyższym proszę o informacje:
- Czy ministerstwo planuje zmiany w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania oraz w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu uwzględniające zwiększenie i doprecyzowanie zapisów dotyczących odległości stosowania ciekłych nawozów naturalnych od budynków mieszkalnych?
- Czy ministerstwo planuje zmiany w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania oraz w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu uwzględniające zwiększenie i doprecyzowanie zapisów dotyczących czasu w którym można stosować ciekłe nawozy naturalne?
Z poważaniem
Poseł Małgorzata Zwiercan
W dniu 25 marca 2019 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoją interpelację w sprawie zmian w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia
20 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania, a także ustawy o nawozach i nawożeniu.
Czy ministerstwo planuje zmiany w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń
z zakresu ich stosowania oraz w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu uwzględniające zwiększenie i doprecyzowanie zapisów dotyczących odległości stosowania
ciekłych nawozów naturalnych od budynków mieszkalnych?
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania r. (Dz.U. Nr 80, poz. 479), czy też ustawa z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz.U. z 2018 r. poz. 1259 z późn. zm.) nie regulują spraw dotyczących odległości stosowania nawozów naturalnych od
zabudowań. Kwestie te powinny być uregulowane przepisami dotyczącymi uciążliwości zapachowych, które znajdują się w kompetencji resortu środowiska.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez przedstawicieli resortu środowiska podczas posiedzeniaKomisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, które odbyło się w dniu
6 grudnia 2018 r., w Ministerstwie Środowiska podejmowane są próby przygotowania projektu ustawy, który w pierwszym etapie szczególnie ograniczałby możliwość lokalizowania inwestycji
powodujących oddziaływanie w postaci uciążliwości zapachowej w zależności od zabudowań ludzkich.
Czy ministerstwo planuje zmiany w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lipca 2018 r. w sprawie szczegółowego stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń
z zakresu ich stosowania oraz w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu uwzględniające zwiększenie i doprecyzowanie zapisów dotyczących czasu w którym można
stosować ciekłe nawozy naturalne?
Terminy stosowania nawozów, w tym naturalnych płynnych zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie przyjęcia „Programu działań
mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” (Dz.U. z 2018 r. poz.1339) (dalej program azotanowy).
Zgodnie z rozdziałem 1.3 programu azotanowego, nawozy naturalne płynne mogą być stosowane w terminie od 1 marca do 15 lub 25 października (w zależności od gminy na terenie której znajdują się dane grunty) na gruntach ornych oraz do 31 października w przypadku upraw trwałych upraw wieloletnich oraz trwałych użytków zielonych. Stosowanie nawozów poza wskazanymi terminami jest zakazane, z wyjątkiem sytuacji o których mowa w ust. 2 i 3 podrozdziału 1.3.
Jednym z wyjątków, o którym mowa w ust. 2 rozdziału 1.3. programu azotanowego, jest sytuacja, gdy podmioty zakładają uprawy jesienią po późno zbieranych przedplonach, buraku cukrowym, kukurydzy lub późnych warzywach. Wówczas dopuszczalna dawka azotu w wieloskładnikowych nawozach dla zakładanych upraw nie może przekroczyć dawki 30 kg N/ha.
Przepis ust. 3 rozdziału 1.3. programu azotanowego umożliwia zastosowanie nawozów w terminach innych niż ww. w sytuacji, gdy z uwagi na niekorzystne warunki pogodowe, w szczególności
nadmierne uwilgotnienie gleby, podmioty nie mogły dokonać zbiorów lub nawożenia. Dla tych podmiotów termin graniczny stosowania nawozów to dzień 30 listopada.
Z poważaniem,
Jan Krzysztof Ardanowski
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi