Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214

Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/proparty/fw/core/core.reviews.php on line 214
Interpelacja w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium

Interpelacja w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium

W dniu 7 listopada Poseł Małgorzata Zwiercan wystosowała interpelację do Ministra Infrastruktury Pana  Andrzeja Adamczyka w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium

 

Szanowny Panie Ministrze,

 

Pociągi kategorii Express InterCity Premium kursują od 14 grudnia 2014. Są one prowadzone taborem ED250 Pendolino i obsługują relacje łączące Warszawę z Bielskiem-Białą, Gliwicami, Gdynią, Jelenia Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.

Są to pociągi osiągające największą prędkość, mają klimatyzację, strefę barową oraz  strefę ciszy.

Pendolino  – na wielu trasach  m.in. Gdańsk-Warszawa Centralna –  stanowi realną alternatywę dla połączeń samolotowych.

Z moich obserwacji wynika, że pociągi te mają duże obłożenie, a czasem nawet trudno jest kupić z godziny na godzinę bilet.

Dlatego ze zdziwieniem zauważyłam, że ostatnie, wieczorne pociągi odjeżdżają około godziny 20.00, a na niektórych trasach jeszcze wcześniej.

W związku z powyższym, proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Z czego wynikają tak wczesne ostatnie odjazdy pociągów Express InterCity Premium, np. ostatni pociąg z Warszawy do Gdańsk odjeżdża o godzinie 19. 20?
  2. Czy przeprowadzono badania rynku dotyczące zapotrzebowania na połączenia pociągów Express InterCity Premium realizowane w późniejszych godzinach i co z tych badań wynikało?
  3. Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie połączeń kolejowych realizowanych przez Pendolino w późniejszych godzinach? Jeżeli tak to kiedy? Jeżeli nie to dlaczego?

 

 

Z poważaniem

Poseł Małgorzata Zwiercan

 

 

W dniu 10 grudnia 2018 roku Poseł Małgorzata Zwiercan otrzymała odpowiedź na swoja interpelacje w sprawie rozkładu pociągów Express InterCity Premium.

 

Spółka „PKP Intercity” S.A. poinformowała, że rozkład jazdy poszczególnych pociągów kategorii Express Intercity Premium (EIP) zestawionych ze składów ED250 konstruowany jest w oparciu o szczegółowe analizy spodziewanej frekwencji. W celu przeprowadzenia analizy frekwencji, Przewoźnik bierze pod uwagę potencjał regionu i stacji, na których planowane są postoje, a także planowaną dostępność taboru obsługującego segment przewozów kategorii EIP. Przeprowadzone przez „PKP Intercity” S.A. analizy frekwencji wykazały, że uruchomienie pociągów kategorii EIP po godzinie 20:00, z uwagi na biznesowy charakter przewozów, nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Dlatego, „PKP Intercity” S.A. nie planuje uruchomić pociągów „Pendolino” z Warszawy w kierunku Trójmiasta, Krakowa czy aglomeracji śląskiej
w godzinach wieczornych.

Ponadto informuję, że pociągi kategorii EIP nie są objęte umową o świadczenie usług publicznych zawieraną  pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu i „PKP Intercity” S.A. na podstawie Ustawy z dnia
16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2136). Dlatego też, pociągi „Pendolino” uruchamiane są przez „PKP Intercity” S.A. na zasadach komercyjnych, tj. na własne ryzyko ekonomiczne i Minister Infrastruktury nie ma możliwości kształtowania oferty przewozowej tych pociągów.

 

Łączę wyrazy szacunku

Andrzej Bittel

Podsekretarz Stanu